RIAK DALAM BERIBADAT

 



Riak dalam Beribadat

Riak adalah sifat yang berbahaya dalam beribadat. Ia melibatkan niat yang bercampur dengan keinginan untuk mendapatkan pujian dan penghargaan dari manusia, bukan semata-mata kerana Allah. Berikut adalah beberapa aspek mengenai keburukan sifat riak dalam beribadat:

 

Definisi Riak:

Riak berasal dari kata dasar “lihat”. Orang yang riak ingin “memperlihatkan” ibadatnya kepada orang lain untuk mendapat sanjungan dan pujian.Riak adalah sifat “menduakan” Allah dalam melakukan kebaikan.

 

Jenis Riak:

 

1) Riak Akbar (Riak Besar): Seseorang beribadat semata-mata untuk mendapat sanjungan manusia, bukan untuk mendapat keredaan Allah. Riak jenis ini adalah berpaling secara keseluruhan daripada Allah.

 

2)Riak Asgar (Riak Kecil): Tujuan beribadat bercampur-campur antara mendapat keredaan Allah dan penghargaan manusia. Riak jenis ini lebih ringan, tetapi masih mengharap keredaan Allah.

 

Ancaman Riak dalam Al-Quran dan Hadis:

 

Firman Allah SWT: “Maka kecelakaan besar bagi orang-orang yang solat, (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan solatnya; (juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya).” (Surah Al-Ma’un, 4-6) 

 

Rasulullah SAW bersabda, “Mahukah aku khabarkan kepada kalian sesuatu yang lebih aku takutkan terhadap kalian daripada kedatangan Dajjal? … Syirik khafi; iaitu seseorang solat, lalu menghiasi solat, kerana seseorang yang memperhatikan solatnya.” (Riwayat Ibnu Majah) 1

 

Balasan Allah dan Pandangan Orang Ramai:

 

Allah menolak amalan yang dicemari dengan riak dan syirik.

 

Pandangan orang ramai juga akan berubah jika mereka mengetahui seseorang beribadat dengan riak.Oleh itu, kita perlu menjauhi sifat riak dalam beribadat dan berusaha untuk ikhlas semata-mata kerana Allah. Kita harus beramal dengan tulus dan tidak mengharapkan penghargaan dari manusia, kerana hanya Allah yang layak menerima segala ibadat kita.

 

Cara Mengatasi Sifat Riak dalam Beribadat

Mengatasi sifat riak memerlukan kesadaran dan usaha yang tulus. Berikut adalah beberapa langkah yang dapat membantu mengatasi sifat riak dalam beribadat:

 

1)Ikhlas dan Niat Yang Benar:

 

Ingatkan diri sendiri bahawa ibadat sepatutnya hanya untuk Allah semata-mata.

Perbaiki niat dan pastikan ibadat dilakukan dengan tulus ikhlas.

 

 

 

2)Beribadat secara Rahsia:

 

Lakukan ibadat tanpa memperlihatkannya kepada orang lain.

Ingatkan diri sendiri bahawa Allah melihat segala amalan kita, bahkan yang tersembunyi.

 

3)Jauhi Pujian Manusia:

 

Jangan mencari penghargaan atau pujian dari orang lain.Fokus pada kualiti ibadat dan hubungan dengan Allah.

 

4)Renungkan Ayat-Ayat Al-Quran dan Hadis:

 

Baca dan renungkan ayat-ayat Al-Quran yang menekankan pentingnya ikhlas dalam beribadat.Pelajari hadis-hadis yang mengingatkan tentang bahaya riak.

 

5)Berdoa dan Memohon Pertolongan Allah:

 

Berdoa agar Allah membantu kita mengatasi sifat riak.Memohon pertolongan Allah untuk menjaga hati dan niat kita.

 

6)Bersahabat dengan Orang Soleh:

 

Bergaul dengan orang-orang yang memiliki sifat ikhlas dan rendah hati.Belajar dari mereka dan berusaha mencontoh perilaku mereka.

 

7)Muhasabah Diri:

 

Selalu merenung dan menilai diri sendiri.Bertanya pada diri sendiri apakah niat kita benar-benar ikhlas atau ada unsur riak di dalamnya.Ingatlah bahawa Allah lebih menghargai amalan yang ikhlas daripada yang diperlihatkan kepada orang lain. Semoga kita semua dapat mengatasi sifat riak dan beribadat dengan tulus ikhlas.

 

8)Renungkan Tujuan Akhir:

 

Ingatkan diri sendiri tentang tujuan sebenar beribadah: untuk mendekatkan diri kepada Allah dan mencari keredaan-Nya.Fokus pada akhirat dan bukan hanya kepuasan dunia semata.





Previous Post Next Post