TARIKH PELAKSANAAN UJIAN AKHIR SESI AKADEMIK (UASA)



TARIKH PELAKSANAAN UASA :

Tarikh pelaksanaan Ujian Akhir Sesi Akademik dijangka akan berlangsung sekitar minggu ketiga Januari sehingga pertengahan Februari 2023.

Ini bermakna pada minggu kedua Januari 2023, pihak sekolah akan diminta untuk muat turun dan mencetak soalan mata pelajaran yang ada  di sekolah.

MURID TERLIBAT:

Sekolah Rendah ( Tahap 2 ) : Murid tahun 4,5 dan 6.

Sekolah Menengah ( Tahap 1 )  : Murid tingkatan 1,2 dan 3.

 

Instrumen pentaksiran dan panduan penskoran bagi murid sekolah rendah tahap dua melibatkan lima mata pelajaran dengan peruntukan masa seperti Jadual 1 di bawah:

 

Instrumen pentaksiran dan panduan penskoran bagi murid sekolah menengah peringkat menengah rendah melibatkan 20 mata pelajaran dengan peruntukan masa seperti Jadual 2 di bawah



Bagi instrumen pentaksiran Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK), moderasi/modifikasi boleh dilakukan oleh pihak sekolah mengikut kesesuaian murid. 

Tempoh masa yang diperuntukkan bagi sekolah untuk melaksanakan moderasi instrumen pentaksiran dan penyediaan soalan cetakan Braille adalah dua minggu. 

MBPK diperuntukkan masa tambahan untuk menjawab ujian seperti Jadual 3 di bawah:

Calon persendirian yang tidak berada dalam sistem persekolahan boleh mendaftar melalui JPN dan layak menduduki ujian akhir Tingkatan 3 di pusat peperiksaan yang ditentukan oleh JPN berdasarkan syarat yang berikut:


 i. berumur 17 tahun pada 1 Januari tahun pentaksiran; dan

ii. fi yang perlu dibayar oleh setiap calon adalah sebanyak RM100.00 (Wang Pos/ Kiriman Wang/ Bank Draf atas nama AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA). 


Mata pelajaran yang ditawarkan kepada calon persendirian adalah seperti Jadual 4 di bawah:



Calon persendirian boleh mengambil kesemua mata pelajaran di atas atau mana-mana mata pelajaran mengikut keperluan calon. 





sumber: lembaga peperiksaan.



Previous Post Next Post